به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان، به منظور معرفی و حمایت از آثار نویسندگان بومی، نشست نقد و بررسی آثار محمداکبر رئیسی با حضور منتقدان در کتابخانه ساحل شهرستان چابهار برگزار شد.
ریاض رئیسی، از نویسندگان و منتقدین شهرستان چابهار در این جلسه، گفت: مفهوم نقد از منظر دانشگاهی و آکادمیک برای من به معنای جستوجوی چرا و چگونگی اثر است؛ اینکه چرا نویسنده این ساختار را برگزیده و چگونه متن معنا تولید میکند. در این نوع نقد، مسئله فقط داوری نیست، بلکه فهم سازوکار اندیشه در دل اثر است. نقد عمومی معمولاً میگوید خوب بود یا بد بود، یا دوست داشتم یا نداشتم، اما نقد دانشگاهی به دنبال چرایی و چگونگی شکلگیری معنا است.
وی افرود: در نقد آکادمیک، تحلیل بر پایه نظریه و استناد علمی است و به روایتشناسی، زبانشناسی، زیباییشناسی یا جامعهشناسی ادبیات تکیه دارد، در حالی که نقد عمومی بیشتر بر تجربه و ذوق خواننده استوار است. زبان نقد دانشگاهی رسمی، دقیق و تحلیلی است و میکوشد احساسات را از منطق جدا نگه دارد، در حالی که زبان نقد عمومی آزادتر و احساسیتر است.
دادکریم باشنده، دیگر منتقد حاضر در این جلسه، با نگاهی فرهنگی و در مقام یک معلم، آثار نویسنده را در پیوند با مسئولیت اجتماعی و انسانگرایی معاصر تحلیل کرد.
جاسم دادور نیز، از زاویه نقد ساختاری و زبانشناختی به لحن و پرداخت درونی آثار پرداخت و گفت: در کتاب «آپساران جاسوسه خدایان»، به کارگیری واژگان بلوچی و هندی، نماد وفاداری نویسنده به فرهنگ مکران است.
در بخش پایانی این مراسم محمداکبر رئیسی، نویسنده شهرستان چابهار، به پرسشهای منتقدان پاسخ داد و با تأکید بر پشتوانه فکری آثار خود گفت: هر آنچه در کتاب آمده، برگرفته از سرچشمه تجربه و ایمان درونی من است، اندیشهای که به زبان دیگر روایت شده است. ادبیات، هنگامی ارزشمند است که ریشه در باور، صداقت و زیست واقعی انسان داشته باشد و نویسنده اگر از عمق ذهن و ایمان خویش سخن بگوید، اثرش ماندگار خواهد شد.
گفتنی است، نشستهای نقد و بررسی کتاب در کتابخانههای عمومی، فرصتی برای بازخوانی اندیشه و گشودن باب گفتوگو میان نویسنده، منتقد و مخاطب هستند. هدف از برگزاری این نشستها تنها مرور یک اثر نیست، بلکه تلاشی برای پرورش تفکر انتقادی، تقویت گفتوگو و شناخت لایههای فرهنگی جامعه از خلال ادبیات است. کتابخانهها در این میان، نقش واسطهای آگاهانه دارند، بدین ترتیب، نقد کتاب نه تقابل دیدگاهها بلکه تمرین جمعی اندیشیدن است، راهی برای آموختن اینکه نقد، بخشی جداییناپذیر از خواندن است.

ارسال نظر